جرم گیری دندان

در اینجا می‌خوانید: نمایش

جرم گیری دندان چیست؟

این داستان برای همه ما آشنا است! برای قرار ملاقات مهمی آماده شده اید. آن فرد وارد می شود، با او دست می‌دهید و با اولین روبوسی و بوی بد دهانش دنبال راه فرار می‌گردید. شاید اگر او قبل از این ملاقات به یک جرم گیری دندان فکر می‌کرد، اثر بهتری بر شما می‌گذاشت.

 

جرم دندان چیست؟

بعد از هر بار مسواک زدن، یک لایه محافظتی از مواد موجود در بزاق روی دندانها می‌نشیند و باعث محافظت از دندانها و رساندن فلوراید به آنها می‌شود. اما پس از چند ساعت، باکتریها داخل دهان به این لایه محافظتی می‌چسبند و به صورت یک لایه نرم چسبناک و سفیدرنگ در می‌آیند که به آن “پلاک میکروبی” می ‌گویند.

این پلاک میکروبی آشیانه خوبی برای باکتری‌هاست و در این مرحله به‌راحتی با مسواک و نخ دندان پاک می‌شود. بعد از گذشت 24 ساعت، مواد معدنی موجود در بزاق به این لایه نفوذ می‌کنند و آن را به‌صورت یک جرم سخت به نام “جرم دندان” درمی‌آورند. جرم دندان محکم به سطح دندان می‌چسبد و با شستشو و مسواک زدن از بین نمی‌رود. با افزایش جرم دندان، کم کم به دور دندان و زیرلثه ها نفوذ می‌کند.

جرم دندان می‌تواند به شکل رسوبات زرد رنگ تا قطعات سیاه و قهوه‌ای و حتی سبز در اطراف و زیر لثه دیده شود که محل بسیار مناسبی برای باکتری‌های بسیار مضر است. باکتری‌هایی که که باعث ازبین رفتن استخوان و بیماری لثه می‌شوند و فرد علایمی مثل خونریزی از لثه‌ها حین مسواک زدن، نخ دندان کشیدن یا حتی گاز زدن مواد سخت مثل سیب را نشان می‌دهد. با پیشرفت این علایم طی زمان، دندانها لق شده و می‌افتند.

 

جرم گیری دندان

جرم گیری دندان جلو

علت ایجاد جرم دندان:

  • کوتاهی در انجام مراقبت‌های دندانی روزانه مثل مسواک و نخ دندان: این جمله را بسیار می‌شنویم که : “من هر روز مسواک می‌زنم ولی باز هم دندان‌هایم جرم می‌گیرند.” روش مسواک زدن و نوع مسواک و خمیردندان شما عوامل بسیار مهمی در تمیز شدن دندانهای شماست. ممکن است شما مسواک بزنید، اما به دلیل روش نامناسب یا مسواک غیراستاندارد نتوانید به خوبی دندانها را پاک کنید.

دو ویدیو برای شما در این زمینه ضبط کرده ایم: روش صحیح مسواک زدن ، روش صحیح نخ دندان کشیدن و چه مسواکی بخریم؟

 


روش صحیح مسواک زدن چگونه است؟

چگونه نخ دندان را به درستی بکشیم؟


 

  • سیگار، قلیان و مواد مخدر: این مواد باعث خشکی دهان و ایجاد جرم بیشتری روی دندانها می‌شوند. علاوه بر این دخانیات به طور مستقیم باعث بیماری لثه و تحلیل استخوان می‌شوند.
  • مصرف بعضی داروهای خاص مثل داروهای کاهش دهنده فشار خون، داروهای آرام بخش و اعصاب و… که باعث کاهش بزاق دهان فرد می شوند. در این شرایط جرم بیشتری روی دندان می نشیند.
  • بعضی افراد دارای بزاق جرم ساز هستند، در این افراد حتی با وجود بهداشت دهانی خوب، جرم به صورت مکرر روی دندانها ایجاد می شود.

فیلم جرم گیری و بروساژ دندان:

 

این مطلب به زودی به روز می‌شود.

 

فرق پولیش و جرم گیری دندان

فرق پولیش و جرم گیری دندان

جرم دندان در کدام قسمت ها وجود دارد؟

معمولا بیشترین جایی که جرم دندانها تجمع می کند، پشت دندان جلو خصوصا در فک پایین است. در فک بالا، سطح خارجی دندانهای عقبی (آسیای بزرگ) بیشترین تجمع جرم دندان را نشان می دهند.

جرم پشت دندان جلو :

  • در بعضی مناطق دهان مثل قسمت نزدیک به زبان در دندا‌نهای جلویی فک پایین دسترسی خوبی برای مسواک وجود ندارد و موقع مسواک زدن به خوبی تمیز نمی شود.

برای از بین بردن جرم پشت دندان جلو  استفاده از مسواک کودکان با سرهای کوچکتر توصیه می‌شود. و به مرور با سخت شدن جرم دندان نیاز به جرم گیری پشت دندان خواهد بود.

  • بعضی افراد دارای بزاقی هستند که مواد معدنی زیادی دارد و تشکیل جرم در این افراد بیشتر است. برای این دسته از افراد مسواک زدن بیشتر و جرم گیری دندان توصیه می‌شود. معمولا با دیدن مقدار زیادی جرم پشت دندان جلو می‌توانید متوجه شوید که زمان جرمگیری دندان فرا رسیده است.
  • افرادی که مواد مخدر و سیگار مصرف می کنند، جرم دندان بیشتری دارند.
  • کسانی که داروهای مختلف مصرف می کنند که دهانشان را خشک می کند جرم بیشتری دارند. مثلا افرادی که از داروهای ضدافسردگی استفاده می کنند. داروهای کاهش دهنده فشارخون هم می توانند باعث کاهش بزاق دهان و خشکی دهان شوند.
  • در کسانی که دندان هایشان ردیف نیست و تا حدی جلو و عقب است، پلاک به خوبی پاک نمی شود و بیشتر گیر می افتد. بنابراین باعث تشکیل بیشتر جرم دندان خصوصا جرم پشت دندان جلو می شود.

 

جرم گیری دندان

فواید جرم گیری دندان:

با حذف جرم و پلاک روی دندان، التهاب لثه ها و تحلیل استخوان فک متوقف می‌شود و پس از 10-7 روز خونریزی حین مسواک زدن و بوی بد دهان از بین می‌رود.

 

انواع روش‌ های جرم‌گیری دندان:

به طور کلی دو روش برای جرم گیری دندان وجود دارد:

  • جرم گیری دندان با ابزارهای دستی: این روش قدیمی‌تر است و حدود 2-1 ساعت در هر جلسه طول می‌کشد. امروزه به طور رایج استفاده نمی‌شود. مگر برای افرادی که دچار مشکلات تنفسی باشند یا در نواحی خیلی محدودی جرم وجود داشته باشد.

 

  • جرم گیری دندان با ابزارهای اولتراسونیک : این روش را احتمالا همه شما دیده‌اید، یک دستگاه دندانپزشکی به نام کویترون یا اولتراسونیک است که یک سر فلزی به آن متصل شده است و با لرزش‌های بسیار ریز ولی به تعداد بالا باعث کندن جرم از سطح دندان می‌شود. این فرآیند هیچ آسیبی به نسج دندان نمی‌رساند. همزمان با حرکت دستگاه، آب اسپری می‌شود که هم باعث شستن جرم‌های کنده شده و هم جلوگیری از انتقال حرارت دستگاه به دندان و لثه‌ها می‌شود.

 

جرم گیری دندان

جرم پشت دندان

بهترین روش جرم گیری دندان کدام است؟

برای افرادی که مشکل خاص تنفسی ندارند، استفاده از روش اولتراسونیک معمولا بهترین روش جرم گیری دندان است. اما ممکن است دندانپزشک با توجه به شرایط بیمار، در بعضی نقاط دهان یا حتی در همه جا از روشهای دیگری استفاده کند.

نحوه ی جرم گیری دندان:

فرق جرم گیری لثه با جرم گیری دندان :

آنچه به نام جرم گیری لثه شناخته می‌شود، در واقع حذف جرم از روی دندان ولی در نواحی زیرلثه و ریشه دندان است. در این مرحله به کمک دستگاه، جرمها برداشته می‌شوند. بر اساس وسعت جرمها ممکن است یک یا دو جلسه زمان برای حذف کامل آنها نیاز باشد. چرا که لثه در اثر جرم ملتهب و متورم است. بعد از جلسه اول که کمی لثه بهبود یافت، عقب نشینی می‌کند و جرمهای روی ریشه در دسترس قرار می‌گیرند تا در مرحله دوم کامل برداشته شوند.

 

بهترین زمان جرم گیری دندان:

بهتر است به محض مشاهده جرم روی دندانها، جرمگیری انجام شود. و منتظر افزایش حجم جرم برای شروع درمان نباشیم. چرا که اولین مراحل شروع بیماری لثه و استخوان ، همینجاست. علاوه بر این برای کاهش نیاز به جرمگیری دوره ای ، حتما نکات بهداشتی را به خوبی رعایت کنید. از مسواک و خمیردندان مناسب استفاده کنید و حتما حداقل روزی یکبار به کمک نخ دندان، پلاک گیر افتاده بین دندانها را تمیز کنید.

 

بروساژ دندان چیست؟

بعد از کنده شدن جرم‌ دندان، لازم است که به کمک یک برس و مواد خمیری که معمولا حاوی فلوراید هستند، دوباره پاکسازی و براق شوند. در فرآیند بروساژ دندان، لکه‌های باقی مانده هم از روی دندان حذف می‌شوند و سطحی کاملا تمیزو صقلی باقی می‌ماند.

جرم گیری دندان

جرمگیری دندان

آیا جرم گیری دندان درد دارد؟

اگر تا به حال دندانهایتان را جرم گیری نکرده باشید احتمالا در مورد آن نگران هستید.

اگر جرم دندان محدود باشد، این کار کاملا بدون درد است و فقط کمی لرزش دستگاه را احساس خواهید کرد.

اما در مواقعی که جرم گیری عمیق و کورتاژ لثه نیاز باشد، برای شما جرم گیری دندان با بی‌حسی تجویز خواهد شد.

 

عوارض جرم گیری دندان: (آیا جرم گیری دندان ضرر دارد؟)

هر روز مراجعین ما می‌پرسند: ” آیا جرم گیری دندان عوارض دارد ؟” یا ” آیا جرم گیری دندان را خراب میکند ؟”آن چیزی که خطرناک است، وجود جرم در دهان است. جرم، عاملی است که بعث از بین رفتن لثه و استخوان فک می‌شود. لثه در کنار جرم شروع به تخریب و عقب‌نشینی می‌کند. بعد از برداشت جرمها، نقاطی از دندان که قبلا با لایه‌ای از جرم پوشانده شده بودند، عریان می‌شوند و ممکن است حساس شوند. این حساسیت ممکن است خودبخودی یا با مصرف غذاهای داغ یا سرد باشد. این، در واقع از باقی ماندن جرم به مدت طولانی و تحلیل لثه است، نه از عوارض جرم گیری دندان.

معمولا حساسیت دندان طی چند روز برطرف می‌شود.

 

مراقبتهای بعد از جرمگیری دندان:

حالا که دندانهای شما با کمک دندانپزشک تمیز و پاکیزه شده اند، لازم است که از این به بعد برای بهداشت دهان خود برنامه دقیقتری داشته باشید. این گونه نیاز شما به تکرار جرمگیری دندان به مقدار چشمگیری کاهش می‌یابد. چه کار باید بکنید:

 


به خوبی مسواک بزنید

به درستی نخ دندان بکشید


 

تفاوت بلیچینگ با جرم گیری دندان

آیا جرم گیری دندان را سفید میکند؟

جرمگیری، مواد خارجی و لکه هایی که به سطح دندان چسبیده اند را پاک می کند، و قادر به پاک کردن لکه هایی که به عمق دندان نفوذ کرده اند نیست. اما بلیچینگ به داخل دندان نفوذ میکند و کل بدنه دندان را روشن تر می کند. اگر می‌خواهید بدانید که کدام درمان جرم گیری دندان یا بلیچینگ برای شما مناسب است، آن را در مقاله بلیچینگ  بخوانید.

 

سوالات رایج در مورد جرم گیری و بروساژ دندان:

 

چند ساعت بعد از جرم گیری دندان غذا بخوریم؟

ممنوعیتی برای مصرف غذا بعد از جرمگیری و بروساژ دندان وجود ندارد. فقط اگر حساسیت دندان را تجربه می کنید، از مصرف غذاهای خیلی داغ یا خیلی سرد پرهیز کنید. از خمیردندان با فلوراید بالا یا دهانشویه فلوراید استفاده کنید.

حساسیت دندان طی چند روز آینده برطرف می شود.

 

چه مدت یکبار نیاز به جرم‌گیری دندان است؟

اگر فرد بهداشت دهان خوبی داشته باشد و پلاک را مرتب از روی دندانهای خود پاک کند، نیاز به جرم گیری کمتری خواهد داشت. و اینکه گفته می‌شود هر شش ماه یا هر سال جرم گیری کنید، مبنای علمی ندارد. و ممکن است فردی حتی بعد از چند سال هم نیازی نداشته باشد. در این مورد با دندانپزشک خود مشورت کنید.

 

جرم گیری دندان در بارداری ضرر دارد؟

بهتر است بانوان، قبل از اقدام به بارداری جرمگیری کامل انجام بدهند. چرا که در طول بارداری ممکن است با مشکلاتی روبرو باشند. معمولا جرم گیری در طول بارداری نیاز می شود، چرا که مادران ممکن است به علت تهوع نتوانند به خوبی مسواک بزنند. علاوه بر آن، هورمونهای بارداری خود باعث التهاب لثه می شوند و ممکن است خونریزی لثه در بارداری رخ دهد.

بنا به صلاحدید دندانپزشک، بهترین زمان برای جرم گیری در بارداری سه ماهه دوم است.

 

آیا جرم گیری دندان ضرر دارد؟

خیر، آن چیزی که ضرر دارد باقی ماندن جرم روی دندان است.جرم گیری هیچ آسیبی به مینای دندان نمی‌رساند.

 

آیا جرم گیری باعث ضعیف شدن و لق شدن دندان‌ میشود؟

جرم به مرور زمان، استخوا اطراف دندان را از بین می‌برد، بنابراین دندان لق می‌شود. در ابتدا به خاطر حضور حجم زیاد جرم، بیمار متوجه لقی نمی‌شود. اگر در این مرحله دندان را نجات بدهیم، امکان نگهداری آن وجود دارد. اما اگر این موضوع به تعویق بیفتد، دندان همراه با جرمهای چسبیده به آن لق شده و می‌افتد.

 

جرم گیری دندان در دوران بارداری:

بهتر است کارهای دندانپزشکی مثل جرمگیری قبل از بارداری انجام شود. چرا که باقی ماندن جرم روی سطح دندان خصوصا در زمان بارداری که هورمونها تغییر میکنند، میتواند باعث تورم شدید لثه و خونریزی زیاد شود. در دوران بارداری بهتر است  فقط کارهای اورژانسی انجام شود و از انجام کارهای انتخابی دندانپزشکی خودداری می شود.

 

خمیردندان ضدجرم یا مخصوص سیگاری‌ها:

استفاده از خمیر دندان سفید کننره یا ضد جرم یا مخصوص سیگاریها به طور روتین توصیه نمی‌شود. چون دارای مواد ساینده زیادی بوده و مینای دندان را از بین می‌برد.

بهتر است از خمیردندان حاوی فلوراید کافی به طور روزانه استفاده شود.

کسانی که دندان پوسیده زیاد ، دندانهای کشیده یا پر شده و روکش شده زیادی ندارند، می توانند از خمیردندانهای حاوی 1100 ppm فلوراید استفاده کنند. این عدد روی بسته بندی خمیردندانها درج شده است.

در صورتی که فرد، بهداشت دهانی ضعیفی داشته باشد و در دهانش انبوهی از پوسیدگی، دندن کشیده یا پر شده یا روکش شده حضور داشته باشد، لازم است از خمیردندانی با مقادیر بیشتری حدود 1400 ppm فلوراید استفاده کند.

 

جرم گیری دندان کودکان چگونه انجام می‌شود؟

کودکان هم ممکن است دچار جرم دندان شوند. چرا که کودک توانایی انجام بهداشت دهان به تنهایی را ندارد و تمیز کردن دندانها به خوبی انجام نمی‌شود. لازم است والدین سالی یک یا دوبار کودک را تحت معاینات دندانپزشکی قرار دهند تا در صورت لزوم پروفیلاکسی یا تمیز کردن دندانهای کودک انجام شود. این کار از پوسیدگی های بعدی و التهاب لثه جلوگیری خواهد کرد.

 

جرم گیری دندان چند جلسه دارد؟

بر اساس میزان جرم دندان ممکن است نیاز به یک یا دو جلسه درمان داشته باشید.

 

جرم گیری دندان خانگی:

آنچه با عنوان جرمگیری دندان خانگی در منزل، مثل” جرم گیری دندان با جوش شیرین ، جرم گیری دندان با زردچوبه ، جرم گیری دندان با جوش شیرین ، جرم گیری دندان با سرکه سیب و …..” که در صفحات اینستاگرامی پر شده است، صرفا تبلیغات زرد رسانه‌ای است و هیچ مبنای علمی ندارد. کاری که شما می‌توانید در منزل انجام دهید، مراقبت‌های بهداشتی روزانه است. برای جرم گیری و بروساژ دندان حتما به دندانپزشک خود مراجعه کنید. استفاده از موادی مثل پوست موز، زردچوبه، سرکه و جوش شیرین بجز آثار نامطلوب و غیرقابل برگشت روی مینای دندان، اثر دیگری ندارند.

 

جرم گیری دندان بعد از درمان ارتودنسی:

معمولا طی درمان ارتودنسی، رنگدانه های زیادی بین براکت ها و سیم گیر می افتند و جرم زیادی خصوصا جرم پشت دندان جلو تجمع می کند و بعد از پایان درمان ارتودنسی توصیه می شود که جرم گیری و بروساژ و به دنبال آن بلیچینگ انجام شود تا دندانهایی که ردیف و زیبا شده اند، سفید و درخشان هم بشوند.

 

آیا می‌توان دندان ایمپلنت، لمینت و کامپوزیت را جرم گیری کرد؟

دندانهایی که تحت درمان ایمپلنت، لمینت و یا کامپوزیت یا روکش قرار گرفته اند هم ممکن است دچار تجمع جرم شوند، اگر به خوبی تمیز نشوند، نیاز به جرم گیری خواهند داشت. علاوه بر این تجمع جرم اطراف ایمپلنت دندان ممکن است باعث از بین رفتن استخوان، عفونت و لق شدن ایمپلنت دندان شود. و اطراف لمینت یا کامپوزیت دندان احتمال پوسیدگی را افزایش می‌دهد.

 

قیمت جرم گیری دندان در تهران:

قیمت جرم گیری دندان سال 1402

هزینه جرم گیری دندان در سال 1402

با توجه به میزان جرم دندان، قیمت جرمگیری دندان 1402 ، بین نهصد هزار تومان تا یک میلیون و سیصد هزار تومان بر اساس میزان جرم دندان می‌باشد. این هزینه بابت جرم گیری و بروساژ کامل دو فک می باشد.

 

عوامل موثر بر قیمت جرمگیری دندان:

1- داشتن بیماری لثه پیشرفته: در مواردی که جرم محدودی روی دندان قرار داشته باشد، هزینه جرمگیری کمتر است. اما در صورت پیشرفت بیماری لثه و نیاز به جرمگیری زیر لثه هزینه درمان افزایش می یابد.

 

2- ابزار مورد استفاده : در مواردی که چرمگیری به صورت دستی یا به رو ش اولتراسونیک انجام شود، هزینه درمان متفاوت است.

 

3-مهارت و تخصص دندانپزشک: در شرایطی که جرمگیری دقیق انجام نشود یا بعد از جرمگیری سطح دندان کاملا صاف  وصیقلی نشود، ممکن است چرم با سرعت بیشتری برگردد و نیاز به تکرار سریعتری داشته باشد.

 

 

آیا هزینه جرم گیری دندان بالا است؟

جرم گیری دندان جزو حدمات ارزان قیمت دندانپزشکی به شمار می‌رود. در عین حال یکی از با ارزش‌ترین سرویسهای دندانپزشکی برای حفظ سلامت طولانی مدت دندانها و لثه‌هاست.

 

هزینه جرم گیری دندان سال 1402 با بیمه تکمیلی:

بعضی از شرکت های سرویس دهنده بیمه، برای خدمات دندانپزشکی از جمله جرم گیری دندان، تعرفه دارند. در مطب دندانپزشکی دکتر گرشاسب زاده، شرح درمان جرم گیری برای شما گواهی می‌شود تا در صورت پوشش هزینه، وجه آن را از بیمه خود دریافت کنید.

 


هم اکنون برای تنظیم وقت خود با ما تماس بگیرید. 


WhatsApp