کشیدن دندان عقل

کشیدن دندان عقل، یکی از رایجترین درمانها در مطب دندانپزشکی است. دندان عقل آخرین دندان آسیای بزرگ است که در اواخر سنین نوجوانی در محیط دهان رویش میکند. بیشتر افراد 4 دندان عقل دارند، اما ممکن است بعضی جوانه یک یا حتی هر 4 تا دندان عقل را به طور مادرزادی نداشته باشند.

در اینجا می‌خوانید: نمایش

آیا کشیدن دندان عقل ضروری است؟

اگر دندان عقل شرایط زیر را داشته باشد، نیازی به کشیدن یا جراحی ندارد:

1- دندان عقل کاملا سالم باشد و دندان عقل مقابل هم داشته باشد که بتوان عمل جویدن را با آن انجام داد. اگر یکی از دندانهای عقل کشیده شود، دندان مقابل را هم باید خارج کرد. چرا که دندان مقابل شروع به رویش بیش از حد میکند و مشکلاتی را ایجاد می کند.

2- دندان کاملا رویش کرده باشد و در بافت لثه اطراف گیر نیفتاده باشد.

3- دسترسی کافی برای انجام بهداشت دهان مثل مسواک زدن و نخ دندان کشیدن داشته باشد.

در صورتیکه هر کدام از این شرایط وجود نداشته باشد، لازم است که خارج شود.

انواع دندان عقل:

دندانهای عقل در سن  23-18سالگی شروع به رویش می‌کنند. بر اساس میزان رویش ممکن است: رویش یافته، نیمه نهفته یا نهفته باشد.

1. اگر فضای کافی و مناسبی برای درآمدن داشته باشند، به آنها رویش یافته می‌گوییم. دندان عقل رویش یافته، اگر شرایط گفته شده در بالا را داشته باشد، نگهداری می شود.
  2. دندان عقل نیمه رویش یافته: در صورتیکه دندان عقل فضای کمی برای رویش داشته باشد، بخش از آن در دهان دیده می شود و بخشی از آن زیر لثه گیر می‌افتد، در این شرایط باکتریها و مواد غذایی در لثه دور دندان تجمع می‌کنند و باعث تورم لثه، درد و بوی بد دهان دایمی می‌شود.
  3. دندان عقل نهفته: اگر دندان عقل هیچ فضایی نداشته باشد، داخل استخوان گیر می‌افتد و باقی می‌ماند. در این صورت لازم است تا قبل از آسیب به دندانهای مجاور، خارج شود تا عفونت و تحلیل ریشه ایجاد نکند. در این شرایط حتما باید طی جراحی دندان عقل خارج شود.

کشیدن دندان عقل نهفته

ضرورت کشیدن دندان عقل:

در صورتیکه این شرایط در دندان عقل وجود داشته باشد، باید کشیده شود:

1. پوسیدگی دندان عقل به صورت گسترده: کشیدن دندان عقل پوسیده باعث از بین رفتن درد دندان و التهاب لثه می شود. در شرایطی که پوسیدگی دندان عقل کم باشد، می توان آن را ترمیم کرد. اما اگر پوسیدگی به عصب دندان رسیده باشد، معمولا باید خارج شود. معمولا به علت دسترسی دشوار به دندان عقل برای انجام مراقبتهای بهداشتی مثل مسواک و نخ دندان این مشکل ایجاد می شود.

2. اگر فضای کافی برای دندان عقل وجود نداشته باشد، دندان عقل به صورت نهفته یا نیمه نهفته باشد، عفونت های مکرر لثه و درد و بوی بد دهان ایجاد می شود. به این وضعیت که در اثر گیر افتادن باکتریها و مواد غذایی زیر لثه ایجاد می شود، پری کرونیت می گوییم.

3. معمولا قبل از شروع درمان ارتودنسی، توصیه به جراحی دندان عقل می‌کنیم تا از فشارهای بعدی دندان عقل بر روی دندانهای دیگر جلوگیری شود. بعضی اعتقاد دارند که ایجاد فشار دندان عقل، روی دندانهای دیگر باعث به هم ریختگی نظم دندانها می شود. اگرچه این ادعا هنوز اثبات نشده است.

4. دندان عقل نهفته یا نیمه نهفته، ممکن است به صورت مایل یا کاملا خوابیده در فک قرار گرفته باشد، در این حالت با ایجاد فشار به دندان مجاور، باعث تحلیل و از بین رفتن ریشه دندان 7 (دندان جلویی) می‌شود.

در بسیاری موارد علاوه بر کشیدن  دندان عقل، مجبور به خارج کردن دندان آسیای دوم هم می‌شویم.

5. گاهی در انتهای ریشه دندان عقل، کیستی وجود دارد که نیاز به تخلیه دارد، در این شرایط لازم است که بعد از کشیدن دندان، کیست انتهای ریشه هم خارج شود.

6. درمان دردهای ناحیه انتهای فک: در بسیاری موارد علت اصلی درد فکی، مشکلات ایجاد شده توسط دندان عقل است که با کشیدن آن برطرف می‌‌شود.

جراحی دندان عقل نهفته:

دندانها اغلب به علت نداشتن فضای کافی، نهفته می مانند. البته به علت جهت رویش نامناسب، متراکم بودن استخوان پوشاننده روی دندان، لثه اضافی روی دندان یا تداخل با دندانهای مجاور هم ممکن است نهفته بمانند. علتهای ژنتیکی هم میتواند باعث نهفتگی دندان عقل شود.

برای اطلاع از قیمت کشیدن و جراحی دندان عقل ، عکس رادیوگرافی خود را به واتساپ مطب 093690255443 ارسال بفرمایید.

بهترین زمان کشیدن دندان عقل:

• با افزایش سن، جراحی دندان عقل نهفته دشوارتر می شود. چون هم ریشه ها کاملتر می شوند و هم استخوان اطراف دندان متراکم تر می شود. علاوه بر این، احتمال صدمه به دندانهای مجاور و استخوان فک هم بیشتر خواهد بود.
  • هرچه سن بالاتر می رود، عوارض جراحی بیشتر می شود و مدت زمان طولانی تری برای ترمیم استخوان نیاز خواهد بود. در افراد جوان بهبودی عصب و بازاسازی شدن بافتهای لثه سریعتر و بهتر اتفاق می افتد

بهترین سن برای جراحی دندان عقل نهفته 20-18 سالگی است. بعد از آن، هرقدر که سن فرد بالاتر رود، عوارض جراحی بیشتر خواهد شد.

زمانی که فرد به سن 18 سالگی رسید،دندانپزشک می تواند با بررسی فضای موجود به طور قطعی احتمال نهفته بودن دندان عقل را مشخص کند و در صورت لزوم آن را خارج کند.

معمولا در افراد بالای 35 سال که نهفتگی شدید دندان عقل دارند و این دندان به صورت افقی قرار گرفته، دندانپزشک از خارج کردن دندان خودداری میکند و هر 1-2 سال با عکس مناسب دندان را بررسی می کند تا از ایجاد نشدن کیست و تومورهای استخوانی مطمئن شود.

جراحی دندان عقل چگونه انجام می‌شود؟

جراحی دندان عقل در کلینیک دندانپزشکی تهران:

1. معاینه و مشاوره: ابتدا یک عکس رادیوگرافی بزرگ تهیه می شود. تا موقعیت دندان عقل مشخص شود. دندانپزشک میتواند به کمک این عکس در مورد پیچیدگی درمان یا عوارش کشیدن دندان عقل و همچنین هزینه کشیدن دندان عقل اظهارنظر کند.

عواملی مثل شکل ریشه های دندان، میزان استخوان قرار گرفته روی دندان، تراکم استخوان و سن بیمار از جمله عواملی هستند که سختی جراحی را تعیین می کنند.

1. داخل دهان و پوست صورت اطراف ناحیه جراحی با مواد ضدعفونی کننده تمیز می شود. تا باکتریهای محل کاهش یابند.
  2. بیحسی کامل و عمیق انجام شود. با این کار شما در طول درمان هیچگونه دردی احساس نمی کنید.
  3. برش کو چکی روی لثه ایجاد می شود . تا دسترسی به بافتهای استخوانی و دندان نهفته ایجاد شود. بعد از دسترسی به دندان، با وسایل مخصوص ، دندان را لق کرده  و خارج می کنیم.
  4. دندان ممکن است به صورت یک تکه خارج شود. یا برای سهولت در کار، برش داده شود و در دو سه تکه خارج شود.
  5. شستشوی کامل در تمام مراحل با سرم شستشو انجام می شود و محل جراحی کامل تمیز شود.
  6. در صورت لزوم از مقداری پودر استخوان برای تسریع بهبودی استخوان استفاده می شود.
  7. لثه بخیه زده می شود تا خونریزی کاملا کنترل شود.
  8. یک گاز تمیز در محل زخم قرار داده شده و از بیمار می‌خواهیم تا آن را محکم فشار دهد تا خونریزی قطع شود.

عوارض کشیدن دندان عقل:

1- درد وتورم و خونریزی

2- درد در ناحیه مفصل فک ها

3- آسیب به ریشه یا ترمیم دندانهای مجاور (دندان آسیای دوم)

عوارض نادر جراحی دندان عقل:

1- بی‌حسی طولانی مدت یا ماندگار گوشه لبها

2- شکستگی استخوان فک

3- پاره شدن غشای سینوس در دندانهای عقل فک بالا

افرادی که دارای مشکلات پزشکی مثل تعویض دریچه قلب، تارسایی مادرزادی قلب، یا تعویض مفصل زانو هستند، حتما باید قبل از جراحی، طبق توصیه دندانپزشک آنتی بیوتیک مصرف کنند. چون به دنبال جراحی عقل، باکتریها وارد جریان خون می شوند. این باکتریها در افراد سالم توسط سیستم ایمنی و آنتی بیوتیکهای تجویز شده کنترل می ‌شود. اما در شرایط خاص پیش گفته، ممکن است باکتری روی دریچه یا مفصل بنشین و عفونت گسترده بعد از عمل ایجاد کند.

مراقبت بعد از کشیدن دندان عقل:

بخش مهمی از بهبودی بعد از عمل جراحی دندان عقل، مراقبتهایی است که بیمار در منزل انجام می‌دهد.

1- بهترین مسکن بعد از کشیدن دندان عقل چیست؟

2- بهترین کار بعد از کشیدن دندان عقل چیست؟

3- بهترین درمان بعد از کشیدن دندان عقل چییست؟

برای اینکه پاسخ این سوالات را دریافت کنید، روی لینک بزنید:

مراقبت های بعد از کشیدن دندان عقل

هزینه کشیدن دندان عقل سال 1401:

عوامل متعددی می توانند بر هزینه کشیدن دندان عقل موثر باشند. عمق نهفتگی دندان عقل و سختی عمل جراحی، مهارت دندانپزشک، متریال مورد استفاده در پودر استخوان و نوع بخیه انتخاب شده از جمله این موارد هستند.

قیمت کشیدن دندان عقل در سال 1401 :

قیمت کشیدن ساده دندانهای عقل از 900 هزار تومان است.

قیمت کشیدن دندان عقل با جراحی در تهران 1401:

قیمت کشیدن دندان عقل نهفته:

قیمت جراحی دندان عقل در سال 1401 از 1.000.000 تا حدود 2.500.000 تومان متغیر است . این هزینه بابت جراحی دندان عقل توسط متخصص جراحی فک و دهان و صورت است.

تعرفه انجام این خدمت توسط دندانپزشک عمومی پایینتر از این مقدار است.

سوالات رایج در مورد جراحی دندان عقل و جراحی دندان عقل نهفته:

1- کشیدن دندان عقل درد دارد؟

باید دقت کنید که بهرحال، لثه و استخوان شما برش می‌خورد تا به دندان دسترسی پیدا شود و این باعث درد بعد از کار می‌شود. اما شما در حین جراحی،با یک بی‌حسی خوب و عمیق هیچ دردی احساس نخواهید کرد.

2-کشیدن دندان عقل در بارداری ضرر دارد؟

بهترین کار این است که قبل از اقدام به بارداری، تمام دندانها ترمیم شوند و دندانهای کشیدنی، خارج شوند. چرا که اگر در حین بارداری دچار درد و عفونت شوید، درمان آن با توجه به سن بارداری ممکن است پیچیده باشد.

تجویز رادیوگرافی، داروهای مسکن و آنتی بیوتیک در حین بارداری با چالشهایی همراه است. اما اگر به علت درد و عفونت، نیاز به خارج شدن داشته باشند، بهتر است قبل از ایجاد عوارض جدی تر خارج شوند.

3- کشیدن دندان عقل بالا سخت است یا پایین؟

معمولا بیماران می‌پرسند که :”کشیدن دندان عقل بالا راحت تره یا پایین ؟”:

نمی توان نظر قطعی داد که کدام دندان در فک بالا یا پایین راحت تر است، معمولا اگر دندان کاملا رویش پیدا کرده باشد، کشیدن آن در فک بالا راحت تر است. اما با توجه به موقعیت دندان، میزان و نوع استخوان فک ممکن است دندان فک پایین در شخصی راحت تر کشیده شود.

4- کشیدن دندان عقل نیاز به بخیه دارند؟

معمولا برای جلوگیری از خونریزی بعد از عمل جراحی دندان، محل بخیه زده می‌شود. این بخیه ممکن است نیاز به کشیده شدن داشته باشد یا جذبی باشد. طبق نظر جراح فک، زمان کشیدن بخیه جراحی بین 10-15 روز بعد از جراحی خواهد بود. با استفاده از دهانشویه محل بخیه‌ها را به خوبی تمیز کنید.

5- کشیدن دندان عقل بهتر است یا جراحی؟

فرق جراحی و کشیدن دندان عقل: اگر دندان عقل کاملا روییده باشد، کشیده می شود. اما اگر بخشی از دندان عقل با لثه یا با استخوان پوشانده شود، بهتر است روی لثه برش زده شود تا از پارگی لثه اطراف دندان جلوگیری شود. در این شرایط لازم است که دندان عقل با جراحی خارج شود.

6- کشیدن دندان عقل استعلاجی دارد؟

با توجه به وسعت جراحی دندان عقل، ممکن است نیاز به 3-1 روز استراحت در منزل داشته باشید. در این شرایط با صلاحدید جراح، به شما استعلاجی داشته می شود.