دندان مصنوعی کامل یا دست دندان چیست؟

در اینجا می‌خوانید: نمایش

دندان مصنوعی چیست؟قیمت دندان مصنوعی سال 1402

دندان مصنوعی یا دست دندان کامل، یک وسیله متحرک است که می‌تواند دندان‌های کشیده شده را جایگزین کند و زیبایی، تکلم و جویدن فرد را بهبود دهد.

افرادی که تمام یا بخشی از دندان‌های خود را کشیده‌اند، یا در اثر ضربه و تصادف دندانهایشان را از دست داده‌اند، به مرور دچار افتادگی صورت می‌شوند و ظاهر پیرتری پیدا می‌کنند. دست دندان مصنوعی در این افراد باعث حمایت عضلات لب می‌شود،چروکهای اطراف دهان باز می‌شوند و صورت پرتر به نظر می‌رسد. بنابراین، فرد ظاهر جوانتری پیدا می‌کند.

علاوه بر این دندانهای یکدست و مرتب، لبخند را زیباتر میکند و اعتماد به نفس فرد را افزایش می‌دهد.

 

دندان مصنوعی

 

بیماران بدون دندان به‌علت مشکلات جویدن، نمی‌توانند بسیاری از غذاها مثل گوشت و سبزیجات را مصرف کنند. بنابراین در معرض سوءتغذیه یا مشکلات گوارشی ناشی از هضم نامناسب هستند. جایگزین کردن دندانها به کمک دست دندان کامل با بهبود تغذیه و دریافت ویتامینها و هضم خوب غذا سلامت کلی فرد را هم بهبود می‌دهد.

 

 

انواع دندان مصنوعی کامل:

دندان مصنوعی کامل متحرک (یا دست دندان کامل):

اگر بیمار تمام دندانهای یک فک یا هر دو فک را کشیده باشد، می‌تواند از دست دندان مصنوعی کامل فک بالا یا پایین استفاده کند.

 

 

 

چه مدت بعد از کشیدن دندان میتوان دندان مصنوعی گذاشت؟

معمولا لازم است حدود 2-1 ماه از کشیده شدن دندانها بگذرد تا بافت لثه کاملا ترمیم شود.

اگر بیمار به علت فعالیت‌های اجتماعی، نتواند مدتی را برای دریافت پروتز نهایی صبر کند، می‌تواند موقتا از دندان مصنوعی فوری استفاده کند. به این صورت که قبل از کشیدن دندانها، از فک قالبگیری می‌شود و پروتزی برای بیمار ساخته می‌شود تا بلافاصله بعد از کشیدن دندان، به وی تحویل داده شود. نقطه ضعف دندان مصنوعی فوری این است که درمان موقتی است. چون به مرور با ترمیم زخم محل کشیدن دندانها و جمع شدن لثه‌ها، شل می‌شود و نیاز است که بعد از مدتی مجددا یک پروتز دیگر ساخته شود یا همان پروتز را با افزودن یک لایه به داخل ( ریلاین ) تنظیم کنیم.

 

در صورتیکه مدت زیادی از کشیده شدن دندانها گذشته باشدو استخوان فک از بین رفته باشد، معمولا نیاز است که از دو پیچ به نام ایمپلنت دندان در فک استفاده شود تا دست دندان به کمک آن گیر بیشتری داشته باشد. برای توضیحات بیشتر در این زمینه به صفحه اوردنچر مراجعه کنید.

 

دندان مصنوعی کامل فک پایین

 

2- دندان مصنوعی تکه ای (دندان مصنوعی پارسیل) :

اگر بیمار در هر فک تعدادی دندان باقی‌مانده داشته باشد، می‌تواند از دندان مصنوعی تکه ای متحرک یا ایمپلنت دندان استفاده کند.

معمولا دندانهای از دست رفته را روی یک پایه پلاستیکی همرنگ لثه قرار می‌دهند و این پلاک متحرک با کمک دندانهای باقی مانده داخل دهان، گیر می‌کند. برای اطلاع بیشتر و دیدن عکس دندان مصنوعی پارسیل به مقاله دندان مصنوعی تکه ای و دندان مصنوعی ژله ای مراجعه کنید.

چه روشهای دیگری به جای دندان مصنوعی متحرک وجود دارد؟

 

3- دندان مصنوعی تک دندان (روکش دندان ) یا چند دندان (بریج دندان):

اگر فقط یک دندان دچار تخریب زیاد شده باشد می‌توان با قرار دادن روکش دندان بر روی آن، ساختار آن را بازسازی کرد. این نوع از پروتزهای دندانی، ثابت هستند و روی دندان می‌چسبند.

در صورتیکه یک دندان کشیده شده باشد، با یک پل سه تایی، دندانهای کناری را تراش داده و یک روکش سه واحدی را قرار می‌دهیم. در مقاله روکش دندان این درمانها را کامل توضیح داده ایم.

 

4- ایمپلنت دندان یا اوردنچر:

اگریکی یا تعداد زیادی دندان از دست رفته باشد، و بیمار نخواهد که از پلاک متحرک استفاده کند، بهترین روش استفاده از یک یا چند ایمپلنت دندان است. در این روش برخلاف بریج دندان، هیچ آسیبی به دندانهای کناری وارد نمی‌شود. و برخلاف پلاکهای متحرک، در دهان ثابت می‌ماند. برای اطلاع بیشتر مقاله ایمپلنت دندان را بخوانید.

مقایسه ایمپلنت با پروتز متحرک:

1- بازسازی دندانها با کمک ایمپلنت ظاهر طبیعی تری نسبت به پروتز متحرک دارد.

2-ایمپلنت دندان کاملا محکم است و پروتز روی آن لق نمی زند و شل نمی شود.

3- ایمپلنت دندان از تحلیل استخوان باقی مانده فک جلوگیری می کند.

4- ایمپلنت دندان نیاز به چسب دندان مصنوعی برای محکمتر شدن ندارد.

 

 

مقایسه دندان مصنوعی و ایمپلنت

تفاوت دندان مصنوعی و ایمپلنت

 

 

 

روش ساخت دندان مصنوعی کامل:

( مراحل ساخت دندان مصنوعی )

برای ساخت دست دندان مصنوعی کامل نیاز به 5-4 جلسه درمانی  داریم. در جلسه اول، دندانپزشک از لثه‌های بیمار قالب اولیه را تهیه می‌کند.

اگر بیمار یک دست دندان مصنوعی قدیمی داشته باشد، بهتر است از همان برای قالبگیری دندان استفاده کنیم. این قالب به لابراتوار ارسال میشود تا یک مدل گچی از آن تهیه شود.

 

در جلسه دوم قالب نهایی آماده می‌شود و نهایتا نوبت به تنظیم لبه‌ها می‌رسد. در این مرحله ارتباط بین دو فک بررسی می‌شود. تا دندانها کاملا روی هم قرار بگیرند و بیمار به راحتی با آن غذا را بجود.

 

در جلسه بعد باید دندان مصنوعی مناسب انتخاب شود. به این شکل که بیمار، شکل و اندازه و رنگ موردنظر خود را انتخاب می‌کند. در این فرآیند دندانپزشک هم با توجه به سایز و فرم صورت و رنگ پوست، راهنمایی‌های لازم را برای زیباترین انتخاب به بیمار ارائه می‌کند.

 

دندان مصنوعی کامل چیست

بهترین رنگ دندان مصنوعی:

انواع رنگ دندان مصنوعی در بازار وجود دارد. اما رایجترین آنها:

دندان مصنوعی رنگ بلیج: این رنگ بسیار سفید و روشن است و تنها برای افراد جوان توصیه می شود.

دندان مصنوعی سفید : رنگ سفید درجه بندی های مختلفی دارد. اگر رنگ پوست شما خیلی روشن است، می توانید از انواع روشنتر استفاده کنید.

دندان مصنوعی شبیه طبیعی: اگر پوست گندمی یا تیره تر دارید، از درجه بندی رنگی که کمی زردتر است استفاده کنید.

دندان مصنوعی صدفی: دندانهایی که براق و درخشانتر هستند و معمولا زیبایی قابل قبولی دارند.

اگر بیمار عکسهایی از دندانهای طبیعی سابق خود داشته باشد، خوب است که آن را به دندانپزشک خود نشان دهد. به این ترتیب می‌توان فرمی از دندان را انتخاب کرد که به دندانهای اصلی بیمار شبیه تر باشد و آن را بیشتر دوست داشته باشد.

 

 

تا اینجای کار دندانها، روی ماده نرم . صورتی رنگی به نام ( موم ) قرار دارند. بعد از چیدن دندانها و اصلاح و بررسی تمام موارد، این موم تبدیل به ماده پلاستیکی صورتی رنگ همرنگ لثه می‌شود و در کوره مخصوص پخته می‌شود تا به شکل دندان مصنوعی کامل دربیاد.

 

نهایتا تمام لبه ها پرداخت و صاف می‌شود تا هرگونه تیزی اجتمالی برداشته شود . سطحی براق و درخشان به جای بماند. در اینجا کار، آماده تحویل به بیمار و اصلاحات نهایی است.

 

عادت کردن به دندان مصنوعی: راه حل مشکلات بعد از گذاشتن دندان مصنوعی:

این نکته که دست دندان مصنوعی در ابتدا ابزاری جدید، حجیم و غیرعادی است کاملا طبیعی است و روند تطابق عضلات و بافت‌های دهان با آن کمی طول می‌کشد. در افراد بسیار جوان یا افراد بسیار مسن ممکن است زمان بیشتری برای عادت کردن به آن لازم باشد.

اما رعایت نکات زیر به تطابق بهتر با پروتز کمک می‌کند:

 

بعد از گذاشتن دندان مصنوعی چکار باید کرد:

 

 

 

  • به راهنمایی دندانپزشک در مورد نحوه گذاشتن و برداشتن پروتز دقت کنید. بهتر است که ابتدا دستها را به خوبی بشویید و با کمک هر دو دست پروتز را در دهان خود قرار دهید.
  • در ابتدا از غذای نرم تر به جای غذای سفت استفاده کنید. از برنج کاملا پخته به جای تهدیگ و از نان نرم به جای نان برشته استفاده کنید. میوه های سخت مثل سیب را رنده یا پوره کنید و بدانید کمی نیاز به صبر و تحمل دارید تا بخوبی به این دندانها عادت کنید.
  • لقمه های غذایی را کوچکتر انتخاب کنید و به صورت دوطرفه بجوید. در صورتیکه استخوان فک تحلیل زیادی داشته باشد، جویدن یک طرفه باعث جابجایی و حرکت الاکلنگی دندان مصنوعی می‌شود.
  • از خوردن خوراکی‌های چسبناک مثل گز، سوهان، آدامس و تافی پرهیز کنید.
  • حرف زدن با دندان مصنوعی:  ممکن است در اولین روز گذاشتن دست دندان کامل تلفظ بعضی حروف مثل ( س ) و ( ش ) دشوار باشد. سعی کنید روزی چند بار با صدای بلند از عدد سی تا چهل بشمارید و به این ترتیب روی تلفظ حرف ( س ) مسلط خواهید شد.
  • دندان مصنوعی روزهای اول ممکن است باعث افزایش ترشح بزاق شود. این اتفاق طبیعی است و به علت تحریک غدد بزاقی رخ می‌دهد. آن را ببلعید و کم کم این روال عادی خواهد شد.
  • حالت تهوع دندان مصنوعی: دست دندان مصنوعی و حالت تهوع یکی از مشکلات دست دندان فک بالا است. گاهی به علت بلندی لبه انتهایی دست دندان، به بیمار حالت تهوع دست می دهد. لازم است که این بخش توسط دندانپزشک کمی کوتاه شود.

 

 

دندان مصنوعی و زخم لثه:

بعد از جلسه تحویل، از بیمار خواسته می‌شود تا بمدت چند روز به صورت دائمی از دست دندان کامل خود استفاده کند تا در صورتیکه هنوز در نقاطی بلندی یا زدگی وجود دارد اصلاح شود.

اگر در قسمت زیرین پروتز یا به صورت شایعتر در لبه‌ها جای زخم دندان مصنوعی دیده شود، نیاز به کمی اصلاح توسط دندانپزشک وجود دارد که در جلسه نهایی برطرف می‌شود. در این موارد شخص اظهار میکند که  ” دندان مصنوعی لثه ام را زخم میکند ” نکته مهم این است که بیمار هرگز نباید سعی در اصلاح زدگی‌ها کند چراکه احتمال آسیب به پروتز دندان یا شکستن آن در این صورت وجود دارد.

 

دندان مصنوعی را چگونه نگهداری کنیم؟ دندان مصنوعی را چگونه تمیز کنیم؟

 

  • چگونه دندان مصنوعی را تمیز کنیم؟ دست دندان مصنوعی را باید کاملا تمیز نگه دارید. بعد از مصرف غذا، آن را با یک مسواک نرم ( ترجیحا مسواک مخصوص پروتز دندان) تمیز کنید. بهتر است از آب و مایع ملایم دستشویی به صورت مایع یا کف یا فوم استفاده کنید. و به آرامی دست دندان را با آن بشویید. خمیردندان خصوصا خمیردندان سفیدکننده و مواد پاک کننده قوی خانگی نباید برای تمیز کردن دست دندان استفاده شود. از آب داغ روی دندان مصنوعی نباید استفاده کرد، چون باعث تغییرشکل آن می‌شود.
  • بهتر است موقع شستن دست دندان، یک ظرف آب را زیر دستتان قرار دهید تا اگر از دستتان افتاد، روی سطح سخت سرامیک به زمین نخورد. شایعترین علت شکستن پروتز دندان، ضربه خوردن آن است.

 

 

  • دندان مصنوعی را کجا نگهداری کنیم؟ شبها حتما دندان مصنوعی را از دهان خود خارج کنید و آن را در محلول مخصوص نگهداری دندن مصنوعی یا در ظرف آب نگهداری کنید. دقت کنید که پروتز دندان نباید در مدت طولانی در محیط خشک بماند. خارج کردن دندان مصنوعی کمک می‌کند که بافتهای دهان شما کاملا استراحت کند و دچار قارچ نشود.

 

دندان مصنوعی را چگونه نگهداری کنیم؟

  • هر روز صبح و شب دهانتان را با مسواک نرم تمیز کنید. لثه ها را کاملا ماساژ بدهید و با این کار به بهبود گردش خون و سلامت لثه ها و استخوان خود کمک کنید.

 

از مواد زیر برای تمیزکردن استفاده نکنید:

1- آب داغ

2- مواد شوینده ساینده مثل خمیردندان

3- مسواک ساینده و خشن

4- الکل و وایتکس مگر به مقدار توصیه شده توسط دندانپزشک

 

بهترین مارک دندان مصنوعی:

نکته مهم و قابل توجه این است که تعریف” بهترین دندان مصنوعی چیست ” برای همه بیماران و تمام فک ها یکسان نیست.  مثلا در مورد فردی که تحلیل زیادی در استخوان فک خود دارد، دندانهای بسیار سخت (چه ایرانی و چه خارجی) این روند را تشدید می کند.

برندهای ایرانی دندان مصنوعی موجو در بازار سوپربرلیان، یاقوت، نچرال دنت و .. هستند. برند خارجی دندان مصنوعی شامل دست دندان ایوکلار، هراوس، ویتا، دنسپلی و … هستند که گرانترند. ما بهترین مارک دندان مصنوعی ایرانی و بهترین مارک دندان مصنوعی خارجی را بر اساس نیاز استخوان فک شما انتخاب و به شما ارایه می کنیم.

 

چسب دندان مصنوعی:

چسب دندان مصنوعی ماده ای است که زیر دندان مصنوعی و در تماس با لثه قرار می‌گیرد و برای گیر بیشتر دست دندان استفاده می شود.  ممکن است به صورت کرم یا پودر، معطر یا بدون بو باشد. از داروخانه ها قابل تهیه است.

طرز استفاده از چسب دندان مصنوعی:

باید طبق دستور کارخانه سازنده استفاده شود.معولا باید چند نقطه محدود در جاهای مختلف داخل پروتز گذاشت. از مقادیر زیاد چسب استفاده نکنید چون از فضای پروتز بیرون میزند و وارد حفره دهان می شود.

اگر گیر دندان مصنوعی شما خیلی کم است و نیاز به استفاده مکرر و مقادیر زیاد دارید، وقت آن رسیده که برای اصلاح پروتز دندان خود به دندانپزشک مراجعه کنید تا دست دندان را اصلاح کند و در بخش داخلی یک لایه اضافی تر قرار دهد. به این کار که برای تطابق بهتر دست دندان انجام می شود ریلاین پروتز گفته می شود.

آیا چسب دندان مصنوعی ضرر دارد؟

اگر چسب دندان مصنوعی به  مقدار کافی و فقط برای محکم کردن دست دندان در جای خودش استفاده شود هیچ ضرری ندارد. اما اگر دست دندان به مقدار زیادی لق شده و نیاز دارید که هر بار حجم زیادی از چسب را استفاده کنید، بهتر است برای رفع ایراد دندان مصنوعی خود به دندانپزشک مراجعه کنید و از مصرف مقادیر زیاد چسب خودداری کنید.

 

اگر می‌خواهید دندان‌های از دست رفته خود را جایگزین کنید، ولی شرایط استخوانی یا هزینه ایمپلنت دندان  مانع این کار است، می‌توانید به کمک انواع دندان مصنوعی این کار را انجام دهید و دوباره با آرامش لبخند برنید.

 

قیمت دندان مصنوعی کامل چقدر است؟

هزینه دندان مصنوعی کامل در سال 1402 برای هر فک بین 16 تا 20 میلیون تومان است. این هزینه درمان توسط “متخصص پروتزهای دندانی و ایمپلنت دندان” است.

قیمت دندان مصنوعی کامل سال 1401 تهران

قیمت دندان مصنوعی کامل سال 1402 تهران

قیمت بهترین دندان مصنوعی در سال 1402 چقدر است؟

اگر بخواهید از بهترین مارک دندان مصنوعی برای دست دندان کامل خود استفاده کنید (مثل ایوکلار ivoclar, vivadent ) این هزینه کمی بیشتر خواهد بود.نوع دندان مصنوعی با راهنمایی پزشک و درخواست شما انتخاب می‌شود و برای لابراتوار ارسال می‌شود. شما می‌توانید خودتان دندان مصنوعی موردنظر خود را تهیه کنید و برای چیدن دندانها به لابراتوار بدهید.

لازم به ذکر است که برای بعضی افراد بهتر است از این برند استفاده نکنیم و بهترین دندان مصنوعی برای آنها، دندانی است که زیاد سفت نباشد.

در واقع این که کدام دندان مصنوعی برای شرایط فک شما بهترین دندان مصنوعی است، با مشورت متخصص پروتزهای دندانی مشخص میشود.

 

قیمت دندان مصنوعی با بیمه چقدر است؟

آیا بیمه هزینه دندان مصنوعی را تقبل می کند؟

معمولا بیمه‌های درمانی درصد کمی از هزینه‌های دندانپزشکی را پوشش می‌دهند. برای اطلاع از درصد پوشش با بیمه خود تماس بگیرید.

کلینیک دندانپزشکی دکتر گرشاسب، گواهی تمامی هزینه‌های پرداختی را برای ارائه به بیمه به شما تقدیم خواهد کرد.

 

پرسش و پاسخ درباره دندان مصنوعی:

 

دندان مصنوعی برای لثه صاف خوب است؟

لثه صاف و دندان مصنوعی یک مشکل مهم در افرادی است که مدت زیادی از کشیده شدن دندانهایشان می گذرد. در این موارد باید بعد از معاینه بیمار و بررسی عکسهای رادیوگرافی وی، تصمیم بگیریم که آیا دست دندان برای وی قابل استفاده است؟ یا بهتر است از ایمپلنت برای گیر بیشتر دست دندان استفاده کنیم.

دندان مصنوعی شل شده:

بیماران زیادی از ما می‌پرسند که چگونه دندان مصنوعی لق را محکم کنیم؟

اگر دلیل لقی دست دندان، تحلیل رفتن مقدار کمی استخوان فک باشد، ممکن است بتوان با اضافه کردن یک لایه داخل دست دندان، تطابق آن را با لثه بیشتر کرد. اما اگر دندان مصنوعی لق، با تخریب زیاد استخوان همراه باشد، معمولا نیاز است که پروتز دوباره ساخته شود یا از پیوند استخوان یا ایمپلنت استفاده شود. تصمیم نهایی نیاز به معاینه شما و بررسی عکس رادیوگرافی دارد.

 

آیا دندان مصنوعی برای افراد جوان مناسب است؟

دندان مصنوعی برای افراد جوان تا مسن می‌تواند گزینه درمانی خوبی باشد.داشتن دندانهای زیبا برای افراد جوان بسیار مهم است و نقش مهمی در زیبایی و اعتماد به نفس آنها دارد. در کنار دندان مصنوعی، می‌توان از درمان ایمپلنت دندان برای افراد جوان استفاده کرد.

 

قیمت دندان مصنوعی سال 1402:

بر اساس اینکه لثه و استخوان شما در چه وضعیتی باشند، از چه نوع مواد و چه مارک دندان مصنوعی استفاده شود یا دندانپزشک عمومی یا متخصص این کار را بر عهده دارد، هزینه دندان مصنوعی تفاوت خواهد داشت. کلینیک دندانپزشکی دکتر گرشاسب لابراتوار مجرب؛ متریال باکیفیت و تجربه طولانی مدت متخصص پروتز دندان و ایمپلنت، تلاش میکند تا تجربه دلنشینی از درمان را برای شما رقم بزند. قیمت دندان مصنوعی برای هر فک از 15 میلیون تومان است. برای دریافت اطلاعات و قیمت دندان مصنوعی آلمانی، قیمت دندان مصنوعی ایتالیایی، قسمت دندان مصنوعی سوییسی، دندان مصنوعی ترک و … در سال 1402 لطفا به مقاله قیمت دندان مصنوعی مراجعه کنید یا  با ما تماس بگیرید.

 

دندان مصنوعی شامل بیمه تکمیلی میشود؟

بعضی از بیمه ها برای خدمات دندانپزشکی و دست دندان تعرفه مشخصی دارند. بعد از تحویل دست دندان، ما به شما برگه گواهی ارایه میکنیم تا بر اساس ضوابط و سقف تعهدات بیمه تکمیلی بتوانید تمام یا بخشی از هزینه را از بیمه خود دریافت کنید.

برای اطمینان از تعهدات بیمه تکمیلی، با شعبه صادر کننده بیمه خود تماس بگیرید.

دندان مصنوعی کامل چیست

WhatsApp