کودکان

تجربه آرامش در درمان با بازی های کودکانه

نخستین تجربیات دندانپزشکی کودک تعیین کننده ترس یا اشتیاق او نسبت به درمان دندان ها در سراسر عمر خواهد بود. چنان که علت اصلی فوبیای دندانپزشکی در بزرگسالی تجربیات ناخوشایند ترس، درد و اضطراب در خردسالی است که با ایده های خلاقانه قابل پیشگیری است.
در بدو ورود کودک با همراهی دستیار تخصصی به اتاق بازی و موزیک هدایت می شود تا طی کار با ماکت و عروسک با محیط دندانپزشکی آشنا شود.
پس از درمان نیز کودک از جعبه هدایا جایزه خود را انتخاب می کند و خاطره ای خوشایند را از محیط درمان با خود به یادگار خواهد برد.

“دندان شیری است و خودش می افتد!”

امروز دیگر این جمله را از پدر و مادرها نمی شنویم. دندانپزشکی کودکان، شلوغ تر از بزرگترهاست. چه برای پیشگیری و چه درمان..

و والدین متوجه این موضوع شده اند که برای اینکه فرزندشان دندانهای دایمی خوب و مرتبی داشته باشد، باید از زمان رویش دندان شیری کودک به فکر باشند.

دندان پزشکی کودکان، از زمان تولد (یا حتی قبل از تولد کودک) شروع می شود و تا دوره نوجوانی که دندانهای شیری با دندانهای دایمی جایگزین می شوند، ادامه دارد.

1. پیشگیری: مهم ترین قدم در دندانپزشکی کودکان

انجمن متخصصین دندانپزشکی کودکان امریکا ، توصیه می کند که به محض رویش اولین دندان شیری کودک، او را پیش متخصص دندانپزشکی کودکان ببرید و هر 6 ماه اینکار را تکرار کنید. با این کار، هم کودک با محیط دندان پزشکی آشنا می شود و هم والدین توصیه های لازم برای پیشگیری از پوسیدگی را دریافت می کنند.

از جمله این توصیه ها این است که :

• چگونه دندانهای کودک رابعد از هر بار شیرخوردن پاک کنید؟
  • تا چه سنی  می توان بدون نگرانی به کودک پستانک داد؟
  • آیا فلوراید تراپی برای کودک شما لازم است؟
  • چگونه از انتقال میکروب پوسیدگی از مادر به کودک جلوگیری کنیم؟
  • چگونه از سیاه شدن دندان کودکان با قطره آهن پیشگیری کنیم؟
  • علایم دندان در آوردن کودک چیست و چگونه تب دندان را کنترل کنیم؟
  • به مسواک زدن کودکان اعتماد کنیم یا خودمان انجام بدهیم؟

و بسیاری موارد دیگر….

وارنیش فلوراید از سال اول تولد برای کودکان انجام می شود.

2. پوسیدگی دندان کودکان:

پوسیدگی دندان کودکان یک فرق مهم با بزرگسالان دارد و آن سرعت زیاد پیشرفتن آن است. چون دندانهای کودک کوچک تر هستند و بهداشت در آنها هم سخت تر از بزرگسالان است. بنابراین باید پوسیدگی دندان کودکان در اسرع وقت ترمیم شود تا از رسیدن به عصب و درد دندان کودک جلوگیری شود. اگر باز هم این فرایند ادامه پیدا کند، شاهد آبسه دندان کودک خواهیم بود.

دندانپزشکی کودکان

3. دندان درد کودک و آبسه دندان کودک:

شاید همین دندان درد بوده که برای همه ما خاطره بدی از دندانپزشکی به جا گذاشته است. درد دندان کودک، نه تنها برای خود او، بلکه برای اطرافیان هم بسیار ناخوشایند است. آبسه دندان کودک ممکن است فقط یک تورم کوچک داخل دهانش باشد یا در حالت شدیدتر، صورتش هم باد کرده باشد. اگر این علایم همراه تب و سختی در تنفس یا بلع باشد، باید به سرعت کودک را به بیمارستان رساند.

دندان پزشکی کودک

دندان پزشکی کودکان

4. ارتودنسی در دندان پزشکی کودکان:

اگر بعضی از مشکلات دندان کودکان، مثل کوچک بودن فک یا عقب بودن فک، در زمان مناسبی درمان شود، او را از درمان های پیچیده جراحی در سنین بالا نجات می دهد. یک درمان کوتاه 6 ماهه تا یک ساله با یک پلاک متحرک در کودک قبل از سن بلوغ، در برابر سه سال ارتودنسی و جراحی وسیع در فرد بالغ.

پس بهتر است اگر علایم بالا را در کودک خود میبینید، یک مشورت با متخصص ارتودنسی یا دندان پزشکی کودکان انجام دهید.

5. بوی بد دهان کودک:

بوی بد دهان چه در بزرگسالان و چه در کودکان، بسیار آزاردهنده است. در مقاله بوی بد دهان، تمام علت های ممکن این مشکل را برایتان نوشته ایم.  یکی از علتهای بوی بد دهان، بهداشت نامناسب است. اما در کنار آن ممکن است داشتن لوزه، انواع بیماری های کبد و کلیه یا دیابت هم بوی بد دهان را ایجاد کند.

6.آفت دهان کودکان:

آفت دهان کودکان، زخم های کوچکی هستند که علی رغم ریز بودنشان، درد زیادی دارند. خصوصا وقتی که کودک غذا می خورد. هنوز هم دندان پزشکی کودکان، نتوانسته علت اصلی آفت را پیدا کند. عوامل مختلفی در آن نقش دارند و درمان های خانگی برای آن وجود دارد. البته باید دقت کرد که با تبخال دهانی اشتباه گرفته نشود.

همه چیز در مورد آفت دهان

7. دندان قروچه کودکان:

دندان قروچه یعنی: “فشار دادن دندان ها روی هم یا ساییدن آنها”

علت دندان قروچه معمولا استرس است. این استرس در بعضی از دوره های رشد کودک طبیعی و اجتناب ناپذیر است.اما لازم است تشخیص داده شده و سریع تر درمان شود. تا هم برای کودک تبدیل به یک عادت نشود و هم از ایجاد آسیب به دندانهای کودک و مفصل فک او جلوگیری شود.

مطب دندانپزشکی ما، آماده است تا به فرشته های کوچک شما کمک کند از کودکی تا بزرگسالی دندانهای سالمی داشته باشند و هرگز دندان درد را تجربه نکنند.